درحالی که افزایش قیمت برخی از مواد غذایی و موضوع یارانه ها اخبار داغ در ایران است، ترکیه از طریق فعال سازی کریدور میانی، راه روشنی برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت لجستیکی پیش رو دارد.
ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قدرت منطقه و تاثیرگذار با همگرایی اقتصادی میتوانند برخی واگراییهای سیاسی را کاهش دهند چون بسترهای مناسبی از انرژی تا موقعیت سرزمینی برای افزایش روابط دوجانبه دارند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر از انرژیهای نو بهرهمند شویم و از نیروگاههای با راندمان بالا برق تولید کنیم یک استراتژی معقول است، اما اگر انتقال برق از شبکههای فعلی صورت گیرد و با توجه به بعد مسافت فعلی 20 درصد از برق افت میکند و این بیشتر به ضرر کشور است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: رقم فرار سرمایه از کشورمان به ترکیه در چند سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و شاهد فرار سرمایه به سمت امارات هم هستیم این درحالی است که باید با مشوقهای جذاب نه تنها سرمایه داخلی را در کشور حفظ کنیم بلکه به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به مناطق آزاد باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار داشت: زمان جنگ ارمنستان و آذربایجان توانستیم کامیونهایی به مقصد روسیه را از طریق کشتی رو -رو انتقال دهیم. به طوریکه حتی کامیونهای ترکیه که راهی روسیه بودند به دلیل بروز مشکلات در مرز ارمنستان و اذربایجان، به سمت بنادر گیلان آمدند.
درآمد ترکیه از بازیافت زباله ۶۰۰ میلیون دلار است و درآمد امریکا ۱۱۰ میلیارد دلار است این یعنی درآمد امریکا از بازیافت زباله ۹۱ برابر بیشتر از درآمد صادرات نفت ایران است.
درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت چیزی در حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار به صورت سالانه است و این بدان معناست که فقط یک استان ترکیه، دو برابر درآمد نفتی ایران از محل گردشگری کسب درآمد کرده است!
رئیس کل گمرک ایران در رابطه با اتهامات اخیر مطرح شده در پرونده شرکت کروز مبنی بر دریافت رشوه کارکنان گمرک گفت که فعلا نمی توان به طور قطعی اظهار نظر کرد و باید منتظر رای قطعی بود.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به پیشبینی افزایش ۵میلیارددلاری صادرات در سال آینده گفت: در حوزه صادرات افغانستان با مشکلاتی روبهرو بودهایم ولی در زمان حاضر این مشکلات در حال حلشدن است.
جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پاکستان به عنوان سه بنیانگذار اصلی سازمان همکاری اقتصادی اکو نقش بسزایی برای هم افزایی در حوزه ارتباطات منطقهای از طریق تجارت دوجانبه و ترانزیت ایفا میکنند.
پس از انجام عملیات موفق حمل قطار اول در مسیر کریدور ITI، حرکت قطار دوم از مبدا کشور پاکستان با هماهنگی گمرکات، راه آهن و فورواردرهای مسئول در کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه انجام شد.
قیمت برق در ترکیه در سال جدید میلادی برای مصرف کنندگان تجاری 125 درصد، برای خانوارها 50 درصد و قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافته است.
کریدور ریلی ایران-عراق-سوریه و مدیترانه با وجود اهمیت ترانزیت از طریق عراق به سوریه، لبنان و مدیترانه فعال نشده، زیرا عراق باوجود تصویب قانون ترانزیت در پارلمان این کشور کماکان اجازه ترانزیت کالای سایر کشورها از خاک خود را نمیدهد.
رئیس کنفدراسیون صادرات میگوید، در شرایطی که بسیاری از کشورها به کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات را تجربه کردهاند، ایران نتوانسته از فرصتهای تاریخیاش به درستی استفاده کند.
صندوق بین الملی پول در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2021 را 1.08 هزار میلیارد دلار اعلام کرده که نسبت به کشورهای منطقه در جایگاه نخست قرار دارد و عربستان و ترکیه در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: براساس آخرین پروتکلهای ابلاغ شده مسافران غیر ایرانی از 4 کشور انگلیس، فرانسه، دانمارک و نروژ نمیتوانند، وارد ایران شوند و برای ایرانیها هم پروتکلهای خاصی پیشبینی شده است.